Zakład Propedeutyki i Profilaktyki Stomatologicznej
Zakład Propedeutyki i Profilaktyki Stomatologicznej
×

II Rok

 Zintegrowane nauczanie przedkliniczne - moduł materiałoznawstwo stomatologiczne (odpowiedzialny za dydaktykę dr n. med. Krzysztof Wilk) - zajęcia prowadzone są w III semestrze, ogólna ilość godzin wynosi 45, w tym 14 wykładowych, 7 seminaryjnych oraz 24 ćwiczenia.  
Efektem kształcenia jest nabycie wiedzy dotyczącej wyposażenia gabinetu stomatologicznego i instrumentarium stosowanego w różnych dziedzinach stomatologii, definicji, klasyfikacji, składu, budowy, właściwości, sposobu wiązania, przeznaczenia oraz metod użycia podstawowych i pomocniczych materiałów stomatologicznych, właściwości warstw wierzchnich tkanek zęba i biomateriałów oraz ich degradacji w warunkach jamy ustnej. W zakresie umiejętności student powinien potrafić obsługiwać sprzęt i aparaturę stomatologiczną, posługiwać się instrumentarium oraz stosować materiały pomocnicze i podstawowe w procedurach klinicznych i laboratoryjnych. Forma zaliczenia - kolokwium pisemne i zadania OSCE w sesji zimowej. 
 
Zintegrowane nauczanie przedkliniczne - moduł stomatologia zachowawcza przedkliniczna (odpowiedzialna za dydaktykę dr n. med. Małgorzata Ponto-Wolska) - zajęcia realizowane są w III semestrze, ogólna ilość godzin wynosi 45, w tym 6 wykładowych i seminaryjnych oraz 33 ćwiczeniowe. Treści kształcenia obejmują zagadnienia dotyczące właściwości tkanek twardych zęba, podstawowych procedur rekonstrukcji tkanek zmineralizowanych, metod stosowania materiałów podstawowych i pomocniczych w stomatologii zachowawczej, zjawiska adhezji i przygotowania powierzchni tkanek zmineralizowanych do adhezyjnego połączenia.  
Efektem kształcenia jest nabycie przez studenta wiedzy odnośnie kryteriów wyboru materiałów odtwórczych w oparciu o ich właściwości oraz nabycie umiejętności zastosowania materiałów podstawowych i technik adhezyjnych do wypełniania ubytków klas I-V w zębach fantomowych na symulatorach niskiej i wysokiej wierności. Forma zaliczenia - kolokwium pisemne i zadania OSCE w sesji zimowej. 
 
Zintegrowane nauczanie przedkliniczne - moduł endodoncja przedkliniczna
 (odpowiedzialna za dydaktykę dr n. med. Ewa Fitak) - zajęcia prowadzone są w IV semestrze, ogólna ilość godzin wynosi 45, w tym 6 wykładowych, 9 seminaryjnych i 30 ćwiczeń. Treści kształcenia obejmują omówienie anatomii jamy zęba, narzędzi (według normy ISO), materiałów i procedur stosowanych w leczeniu endodontycznym. 
Efektem kształcenia jest nabycie przez studenta wiedzy dotyczącej wykonywania procedur endodontycznych oraz umiejętności przeprowadzania leczenia endodontycznego na modelu fantomowym i odbudowy zęba po leczeniu endodontycznym. Forma zaliczenia - test jednokrotnego wyboru (10 pytań online na platformie e-learningowej), kolokwium pisemne i  zadania OSCE w sesji letniej.  
 
Zintegrowane nauczanie przedkliniczne - moduł protetyka przedkliniczna
(odpowiedzialni za dydaktykę dr n. med. Krzysztof Wilk i lek. dent. Renata Lenkiewicz) - zajęcia realizowane są w III i IV semestrze, ogólna ilość godzin wynosi 30, w tym 4 wykładowe, 12 seminaryjnych i 14 ćwiczeniowych. Treści kształcenia obejmują nabycie wiedzy dotyczącej podstaw diagnostyki protetycznej, klasyfikacji braków uzębienia, rodzajów uzupełnień protetycznych oraz metod i procedur postępowania laboratoryjnego. W zakresie umiejętności student potrafi wykonywać uzupełnienia protetyczne w warunkach laboratoryjnych. Forma zaliczenia - kolokwium i zadania OSCE w sesji letniej. 
 
Przedmiot Zintegrowane nauczanie przedkliniczne 
 zalicza egzamin praktyczny - OSCE i teoretyczny. OSCE składa się z 2 części: pierwsza część w semestrze zimowym, a druga w semestrze letnim. Egzamin zalicza uzyskanie co najmniej 55% pkt. i pozytywna ocena każdego wykonanego zadania. Punkty uzyskane z obu części OSCE sumują się. W przypadku uzyskania powyżej 55% pkt, przy braku pozytywnej oceny ze wszystkich zadań termin poprawkowy traktowany jest jako uzupełnienie 1 terminu bez zwiększenia liczby wcześniej uzyskanych pkt. Uzyskanie poniżej 55% punktów skutkuje oceną niedostateczną w 1 terminie. Egzamin poprawkowy OSCE dotyczy wyłącznie wykonania zadań, które nie uzyskały pozytywnej oceny. Egzamin teoretyczny - test jednokrotnego wyboru (70 pytań) obejmujący treści nauczania z modułów: ergonomia w stomatologii, materiałoznawstwo stomatologiczne, stomatologia zachowawcza, endodoncja i protetyka przedkliniczna. Ostateczna ocena z przedmiotu Zintegrowane nauczanie przedkliniczne jest średnią ocen z części praktycznej i teoretycznej pod warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z obu egzaminów.   
 
Protetyka (odpowiedzialna za dydaktykę lek. dent. Renata Lenkiewicz)– realizacja III semestr w formie seminarium (20 godz.). Treści kształcenia obejmują zagadnienia związane z normą zgryzową i odchyleniami od normy, zasadami postępowania profilaktyczno-leczniczego w chorobach narządu żucia, patomechanizmami zaburzeń prowadzących do powstawania patologii miejscowych i ich wpływu na zdrowie ogólne.   
Efektem kształcenia jest nabycie wiedzy z zakresu anatomii czynnościowej i biomechaniki układu ruchowego narządu żucia, ustawienia zębów w łuku i ich zwarcia, kryteriów optymalnego zwarcia czynnościowego, adaptacji, kompensacji i sprzężeń zwrotnych w  układzie stomatognatycznym, przyczyn i przebiegu wybranych zaburzeń czynnościowych narządu żucia i ich wpływu na zdrowie ogólne, odstępstw od normy zwarciowej w  zaburzeniach morfologiczno-czynnościowych, ogólnych założeń terapii okluzyjnej oraz zasad rehabilitacji narządu żucia i budowy anatomicznej powierzchni zębów stałych w aspekcie ich funkcji. Student powinien także nabyć umiejętności rozpoznania odchyleń od normy zwarciowej, przyczyn powstawania i możliwych konsekwencji zaburzeń zwarcia, powiązań pomiędzy układem ruchowym narządu żucia, a resztą układu mięśniowo-szkieletowego organizmu oraz ustalenia wytycznych do rehabilitacji narządu żucia. Forma zaliczenia przedmiotu - test MCQ (50 pytań jednokrotnego wyboru spośród 4 dystraktorów). 
 
Fizjologia narządu żucia (odpowiedzialna za dydaktykę lek.dent. Renata Lenkiewicz) - zajęcia prowadzone są w IV semestrze, ogólna ilość godzin wynosi 27, w tym 5 wykładów, 8 seminariów i 14 ćwiczeń. Treści kształcenia obejmują zagadnienia związane z budową i funkcją narządu żucia, reakcją miazgi zęba na bodźce fizyczne i chemiczne, biomechaniką stawu skroniowo-żuchwowego oraz metodami jego badania. Program nauczania obejmuje także zapoznanie z czynnościami układu stomatognatycznego w procesie żucia, połykania i oddychania. 
Efektem kształcenia jest nabycie przez studenta wiedzy dotyczącej struktur układu stomatognatycznego, jego budowy i rozwoju w ujęciu topograficznym i czynnościowym, zasad jego statyki i biomechaniki, istotnych funkcji życiowych, norm zgryzowych właściwych dla danego wieku, roli układu nerwowego dla jego funkcjonowania, oraz umiejętność interpretacji zjawisk zachodzących w narządzie żucia. Student po odbytych zajęciach powinien posiąść umiejętność syntetycznego omówienia znaczenia czynnościowego narządów układu stomatognatycznego i występujących pomiędzy nimi zależności, przewidywania i wyjaśnienia złożonych patomechanizmów prowadzących do powstania choroby, oraz przeprowadzić badanie przedmiotowe. Forma zaliczenia przedmiotu - test MCQ (30 pytań jednokrotnego wyboru spośród 4 dystraktorów).